Tuesday, January 18, 2022

CMPT – Krv i pepeo review

Album: Krv i pepeo

Država: Srbija

Godina izdanja: 2021.

Izdavač: Osmose Productions

CMPT je srpski blek metal bend, čije je poreklo i godina oformljenja nepoznata. Ime benda uprkos mnogim shvatanjima nije reč “SMRT” ćirilično, već je zaista latinično ispisano C-M-P-T sa namerom da bi se ime benda čitalo kao “SMRT”.

Bend je objavio svoj album prvenac “Krv i pepeo” pod čuvenom francuskom izdavačkom kućom Osmose Productions 21. Decembra 2021. godine, sačinjen od ukupno 8 pesama, među kojima je svega jedan instrumental. Pre nego što uđem u detaljnu analizu ovog albuma, hteo bih za početak da napišem priču i “rant” iza toga kako je ovaj misteriozan bend “razotkriven”. CMPT je sebe predstavio sa debi EP-em „Mrtvaja”, takođe izdat od strane Osmose Productions, 28. Maja 2021. godine, koji je poslužio kao dobra najava za njihov tada još predstojeći full-length album, objavljen posle više od pola godine. Bend se kroz svoj rad uglavnom bavi tematikom smrti i mračnog balkanskog folklora, urađeno na veoma tradicionalan način blek metal muzike sa brzim, melodičnim i sirovim riffovima. Nažalost, otkako su postepeno počele da izlaze pesme koje su najavljivale album, Osmose Productions je greškom u zaslugama naglasio ime muzičara koji stoji iza pisanja ovih pesama, i ubrzo nakon toga su urednici čuvene platforme Encyclopedia Metallum dodali muzičara u postavu benda. Iz poštovanja prema muzičaru, njegovoj ideji i radu, njegovo pravo ime neću napisati u ovoj recenziji, već ću ga predstaviti pod njegovim pseudonimom „Vidak Lešina“. Vidak Lešina je zahtevao od izdavača Osmose i urednika Encyclopedia Metallum, da se njegovo ime ukloni na svim platformama gde je bilo „greškom“ naglašeno, sa namerom da očuva anonimnost kroz svoj autorski rad. Međutim, pokušaj je bio neuspešan. Uprkos njegovim tvrdnjama da on ne stoji iza ovoga, urednici Metalluma su ga ipak vratili u postavu benda iako je već bilo uklonjeno, smatrajući da razumeju njegovu nameru, ali zbog “pravila i uslova” stranice Encyclopedia Metallum i zvanične izjave Osmose Productions u vezi zasluge benda CMPT, njegovo ime su morali da vrate. Pre svega, ne razumem zbog čega je ljudima teško da ispoštuju kreativnost i ideju muzičara, i nešto osnovno poput zahteva da ličnost iza benda ostane nepoznata. Bez obzira na pravila i koliko god da su ljudi radoznali i nestrpljivi da znaju čiji je autorski materijal u pitanju, smatram da se muzičar, kao i njegova ideja, treba ispoštovati. Naravno to što bend više nije misterija, ne znači da će mi se njegov rad manje dopadati, jer lično smatram da ovakav faktor ni meni, ni bilo kome, ni na koji način, neće uticati na utisak. U svakom slučaju, koliko god je nekim ljudima možda i bilo očigledno ko stoji iza ovakvog projekta, i pre nego što je došlo do propusta zbog izdavača i muzičara, smatram da urednici Metalluma, bez obzira što su „obavljali svoj posao“, nisu ispali korektni kako su postupili, naročito ne prema onome ko je radio muziku i lično zahtevao da se ime ukloni. Svega mi, gori su od paparacija, no hajd, to nije tema ove diskusije. Album “Krv i pepeo“ je jedan lep dodatak u kolekciji albuma 2021. godine, kao i u kolekciji domaće blek metal muzike. CMPT pokazuje da oldskul nikad ne umire, i da ne treba ići daleko da bi se stvorilo nešto dobro. Vrlo jednostavan blek metal album, gde riffovi dominiraju sa oštrim vokalima, koji u par pesama imaju jak izliv agonije i gneva. Mnogi su opisali CMPT kao „srpski Burzum“ ili “Serbia’s answer to Burzum”, ali smatram da iako se čuje uticaj istog kroz vokale i riffove, nema mnogo toga po čemu su ova dva benda slični, ni približno.

Na kraju krajeva, uprkos problemu oko identiteta frontmena Vidak Lešine, verujem da mu to neće usporiti dalji rad sa CMPT. Sa albumom „Krv i pepeo“, kao i sa EP-em „Mrtvaja“, stekao je veliku pažnju i veliku pohvalu od svakoga širom sveta ko je imao priliku da ih posluša. Pokazao je zube ovog projekta, i sa istima ostavlja još jedan krvav trag u svetu domaće blek metal scene, kao i u blek metalu širom sveta.