Wednesday, February 2, 2022

Vran – Vran review

Album – Vran

Država – Bosna i Hercegovina

Godina – 2020

Izdavač – Samoizdanje

Vran je bosanski blek metal bend iz mesta Miloševac (Modriča) u Republici Srpskoj, oformljen 2019. godine, čiju postave čine Odar (svi instrumenti) i Had (vokali). Objavili su svoj istoimeni album prvenac “Vran” 2. Avgusta 2020. godine kao samoizdanje. Album se sastoji od ukupno 8 pesama, među kojima su dve instrumentalne, i jedna je obrada pesme Za Kosti Otaca od srpskog blek metal benda The Stone.

Moram priznati da mi je ovo od početka do kraja bio jako neobičan i čudan doživljaj, nisam znao šta da očekujem ali sam bio prijatno iznenađen. Prilikom slušanja ovog albuma i detaljnog obraćanja pažnje na sam zvuk, rekao bih ima uticaja skandinavskog, pomalo grčkog i ponešto domaćeg blek metala, tako da u celini ovaj album ima sasvim dinamičan pravac. Pored varijacija u stilu rifova od svake škole blek metala, ima lepih melodija koje stvaraju mističan ambijent i atmosferu usamljenosti i mržnje. Album se bavi anti-religioznom tematikom sa iskazom blasfemije i mizantropije, u stilu neortodoksnih tekstova koji su poput nekih izopačenih crkvenih recitovanja, idealno da se pobožne babe i dede zgroze. Ne bih rekao da je čist crni humor, ali jeste veoma satirično sa obzirom da im je instrumentalna numera Poslednja Liturgija, što bukvalno zvuči kao svaka crkvena liturgija ali kad bi se odvijala sa nekom dozom crnila i šoka.

Na neki način je veoma uobičajen ali donekle unikatan pristup u pesmama što se tiče njihove muzičke dinamike. Kao što sam rekao, za mene je ovo bilo neobično slušanje, teško je bilo sročiti utiske sopstvenim rečima, ali ukoliko mislite da je zbog negativnog utiska, vrlo naprotiv. Čuje i vidi se da su ljubitelji domaćeg blek metala poput The Stone i May Resulta, naročito ako uzmete u obzir da je član Odar Vran vrlo verovatno nazvan po pesmi May Result-a. Album ima gomilu dobrih pesama pored The Stone obrade, najviše su mi se dopale pesme Crne vođe nose me u had, Kletva, Božji grob i Plamen guta carstvo nebesko. Produkcija je urađena na hladan i suv ali ispravan način, na prvi utisak je bilo kao da slušam neki oldschool black/death album iz 90ih koji želi da se izdvaja od svoje generacije. Možda jedina mala zamerka koju imam je zvuk bubnja, jer u par navrata ume da zvuči pomalo tanko da mu fali taj neophodan izražaj.U svakom slučaju, čujem sve što želim da čujem i ima od svega po malo što mi se sviđa u kompozicijama, nema nikakve monotonije, nema nikakve filozofije, samo agresija i kraj priče. Vran se dobro predstavio sa svojim prvencem uprkos mom strahu i skepticizmu da se verovatno radi o nekom Batushka tipu benda, ali kad sam poslušao album shvatio sam da ipak knjigu ne treba suditi po korici, ovo je jedno kvalitetno oldskul crnilo vredno domaće blek metal scene.