Monday, February 21, 2022

Paganus Diabolous – Dear Winter review

Album – Dear Winter

Izdavač – Sepulchral Silence

Godina – 2016

Paganus Diabolous je srpski blek metal solo projekat iz Pančeva, oformljen 2014. godine. Objavili su svoj album prvenac „Dear Winter“ 23. Juna 2016. godine pod engleskom izdavačkom kućom Sepulchral Silence. Album sadrži ukupno 9 pesama, među kojima je jedna obrada pesme Vapaj pokojnika od hrvatskog blek metal benda Prognan.
Paganus Diabolous je započeo prvobitno kao dvočlani projekat u Aprilu 2014. godine, čiju su postavu tada činili Ragnar (vokal, bass) i Firaun (gitara). Bend se suočavao sa teškoćom da pronađu bubnjara, dok im se David Sladaković (ex-Futurephobia) nije pridružio krajem Avgusta. Nažalost, projekat u ovoj postavi nije uspeo da opstane, jer su svi članovi sem Ragnara napustili projekat krajem 2015. godine. Uprkos okolnosti, Ragnar je nastavio sa radom Paganus Diabolous-a, i projekat je objavio još jedan album, dva EP-a i split „The Curse“ sa bendom Strahor.
Pre splita sa Strahorom, nikad nisam čuo za projekat Paganus Diabolous, i trebalo mi je vremena da pronađem njihov celi album da poslušam. Srećom, uspeo sam da nađem celi Dear Winter album, ni manje ni više nego na Spotify i Tidal.
Jako je čudno i iznenađujuće, jer kad god istražujem da čujem domaće bendove, nikad ne gledam na Spotify ili Tidal, i čak se nisam nadao da ću baš tamo naći celi album da poslušam.

Ukoliko imate potrebu da serete kako nije “trve” ili “underground“ kada neki black metal bend ili projekat, okači svoju muziku na ovakvim platformama za strimovanje muzike (Deezer, iTunes, Spotfiy, Tidal itd.) ili kada neko sluša ovu muziku na tim istim platformama, molim vas da to proseravanje ostavite za neku drugu priliku. Što se tiče albuma “Dear Winter”, šta možemo reći za isti i šta mislim o tome kako Paganus Diabolous predstavlja sebe? Na albumu sam čuo uticaja skandinavske škole blek metala, konkretno norveške i švedske. Ima standardnog blek metal krljanja riffova sa sporim „diaboličnim“ i atmosferičnim razlaganjima, vokali koji odjekuju kao eho u pećini i klavijature koje stvaraju jeziv i mračan ambijent. Tematski se baziraju na raznovrsnim temama poput prirode, smrti, tame, mizantropije, horora, legende i slično.
Sviđa mi se što je celi album produkcijski urađen u stilu oldskul zvuka, u duhu hladnog i mizantropičnog pravca. Što se tiče mog utiska, moram reći da sam imao malo pomešanja osećanja, ali sve u svemu nije loš album i sve je sasvim solidno odrađeno. Moja zamerka je bila što se neke deonice previše ponavljaju, pogotovo pentatonična razlaganja koja se vrte u krug, zbog čega sam se osećao da sve ovo postaje pomalo repetativno i monotono. Blek metal riffovima u ovim pesmama nemam šta da zamerim, mogu reći da je sasvim solidno i standardno krljanje sa iskrenim ispoljavanjem agresije i mržnje. Što se tiče pesama koje mi se najviše sviđaju na albumu, izdvajam ...Burnt Black Offerings, Covering the Steps of a Killer, Death Spell Under My Early Grave i Spirit of the Damned. Paganus Diabolous je imao veoma naporan i čudan početak, ali sve u svemu uspeo je da izađe na kraj sa ovim albumom, i da ispravi svoje greške sa kasnijim izdanjima. Ne znam kakav je trenutni status što se tiče projekta, objavili su svoj poslednji singl „Okov“ 1. Marta 2019. godine i posle su 10. Avgusta najavili predstojeći album pod imenom “Zakon koljača”, pri čemu je posle toga ostala samo tišina. Nadam se da će se projekat vratiti sa radom jednog dana, jer zaista cenim i poštujem njihov trud.