Search This Blog

Friday, February 18, 2022

The Stone – Закон Велеса review

                                                    Album – Zakon Velesa (Закон Велеса)

                                                                 Država – Srbija 

                                                                Godina – 2004 

                                                  Izdavač – Solistitium Records

Pretpostavljam da niste iznenađeni što se pored tolikih recenzija našao i The Stone. Bilo je očekivano da ću se pre ili kasnije skrasiti da napokon napišem recenziju barem jednog njihovog albuma, da se nađe među ostalima na Nocturnal Goats Division blogu. Trebalo mi je vremena da dobro razmislim o kom albumu ću pisati i posle nekoliko nedelja, odlučio sam se za Zakon Velesa. 


Što se tiče izbora omiljenog albuma ili omiljenog perioda benda The Stone, to je sasvim subjektivno i svako će drugačije tumačiti. Za mene lično, kao i za mnoge starije slušaoce, period koji ljudi najviše hvale i cene je do albuma Golet. Sve što sledi posle Nekroze me nije mnogo oduševilo, smatram da nije ni približno dobro kao njihovi raniji albumi, kada su stvarno ulagali trud i nosili nešto posebno u svom zvuku, po čemu su stekli tolike pohvale i popularnost među blek metal publikom sa ovih i drugih prostora. 

U svakom slučaju, danas sam pripremio nešto pre ere koju iz šale zovem „Nebuloze od Nekroze“ i što lično smatram za njihov najbolji album, Zakon Velesa. Njihov drugi album „Zakon Velesa“ je objavljen 14. Marta 2004 godine, preko nemačke izdavačke kuće Solistium Records i bio je posle reizdat preko 3 izdavača iz drugih zemalja. Album sadrži ukupno 6 pesama, sve snimljene u Kazablanka studiju tokom zime 2003/2004. godine. Postavu na ovom albumu čine Kozeljnik (gitara, bass, dodatni vokali), Nefas (vokal), Aksinomantijan (bubanj) i Milan „Awaken“ Rakić (klavijature) kao gostojući član. 

Nema potrebe da vam išta prepričavam ili predstavljam bend za koji mnogi znaju, smatram da je to gubljenje vremena sa obzirom da su aktivni već 26 godina, počevši još od perioda kada su se zvali Stone To Flesh, i iz godine u godinu se pojavljuju novi slušaoci koji se priključuju da ih isprate i čuju. Zašto baš album Zakon Velesa, pitate li se? Vrlo jednostavno, ovo je u “biti i materiji“ jedan hladan, sirov, šumski blek metal album, sa pesmama koje imaju dinamiku i stila. Agresivni, melodični i zarazni riffovi, Nefasov vokal koji se dere kao gavran (PUN INTENDED!), bubanj sa finim prelazom iz sporijeg u brži ritam, i klavijaturama koje su dočarale u stvaranju magičnog i mističnog ambijenta lutanja šumom. Tekstovi na albumu su najviše o tematici slovenskog paganizma, po čemu je bend bio poznat u ovom izdanju. 


Ne bih ništa više dodao u vezi albuma, sem što mogu reći da je fino je isproduciran i da je odličan. Album je magija uhvaćena u pravom momentu, cela ja stvar je lepo ostarila i po mom mišljenju nema potrebe da se radi re-recording ili remaster. Sve pesme su odlične, ali one koje izdvajam kao omiljene pesme su Svaroži krug, Zakon Velesa, Mater slava i 1168. (Sivi oblak stao nad Arkonom). Kozeljnik i Dušan „Blizzard“ Rančić su se lepo potrudili u sastavljanu riffova i aranžmana, kao i Nefas u pisanju tekstova. Pored samih pesama, najviše mi se svidelo što se vrlo lepo i jasno čuje bass na albumu, pogotovo u naslovnoj pesmi Zakon Velesa gde je odsvirana bass solaža pred sam kraj. Pretpostavljam za one koji vole kasnije albume, podjednako ili više nego ranije albume, da će se osećati uvređeno mojim rečima.

 Ponavljam, sve je stvar subjektivnog ukusa i svako će drugačije tumačiti. Iz tog razloga smatram da iako nisam ljubitelj svega objavljeno posle Goleta (počevši od albuma Nekroza), ne znači da vi ne trebate da slušate ako se vama dopada. Kad sam čuo da izlazi Kosturnice, očekivao sam više od onoga što sam čuo par godina unazad na Kruna Praha EP-u, ali nažalost ono što sam dobio meni nije leglo, tako da ću se ipak držati ovog perioda. Svako od starijih metalaca sa kime sam imao priliku da pričam u vezi The Stone, čuo sam mnoge zanimljive priče kad su ih gledali po svirkama početkom ili sredinom 2000ih, i verujem da će za mnoge ovo ostati zlatno doba vredno pamćenja. 
NIKAD KRST!


Autor teksta-Profane Penetrator

No comments:

Post a Comment